Amerika

Fly Jackson Hole

Fotograferen vanuit een vliegtuig stond al even op mijn bucketlist. Ik had research gedaan naar verschillende vluchten. Een helikopter vlucht boven de Grand Canyon leek mij wel wat, maar er waren een paar ‘voor’ en ‘tegen’ argumenten. Om maar te beginnen met het grootste nadeel; de reflectie in het raam. Zo’n vlucht is niet goedkoop, en naast de ervaring ging het mij natuurlijk ook om het schieten van mooie landschap foto’s. Reflectie in het raam blijf je helaas altijd wel zien en doet afbreuk aan de kwaliteit, wat ik persoonlijk jammer vind. Liever geen helikopter vlucht dus boven de Grand Canyon, maar waar dan wel?

Doordat we ook van plan waren om de staat Wyoming te verkennen, kwam ik uiteindelijk uit bij Fly Jackson Hole. Zij bieden vluchten aan waarbij het raam tijdens de vlucht open kan, speciaal afgestemd op fotografen. Je raadt het al, ik was compleet enthousiast! Een Sunset Tour heb ik dan ook een paar maanden van te voren online gereserveerd.

Eenmaal in Amerika, vertrokken we op een vrijdagochtend vanuit San Lake City naar Jackson Hole, om met zonsondergang onze vlucht boven Grand Teton National Park te ervaren. Onderweg zagen we echter de bui al hangen. En wat bleek, de aankomende dagen werd er enkel slecht weer voorspelt (sneeuw, regen en veel bewolking). De herfst had nu in oktober toch echt zijn intrede gedaan. Nou kan er met slecht weer wel gevlogen worden, alleen is het zicht hierdoor veel minder doordat er een dik wolkendek rondom de bergen blijft hangen. Zonde van het geld dus, maar we gaven de moed nog niet op! Tenslotte verandert het weer ook met de minuut. Eenmaal in Jackson Hole zagen we de wolken open breken, dus reden we vol goede moed naar de airport om daar met local pilot Jeff van Fly Jackson Hole te praten. Daar vertelde hij het met een klein vliegtuig nu toch te gevaarlijk was om de lucht in te gaan. Daarbij was ook de kans klein om de aankomende dagen te kunnen vliegen, omdat het slechte weer aan zou blijven houden. Balen!

Hoop

Gelukkig verbleven we vier dagen in Jackson Hole. Dus dan denk je, daar moet toch wel één dag bij zitten met helder weer? Daarbij is er ook twee keer per dag kans om te vliegen, namelijk een vlucht met zonsopgang en met zonsondergang. We hielden dus hoop en besloten om Grand Teton National Park eerst vanaf de grond te verkennen, het is namelijk ook schitterend om doorheen te hiken. Die dagen hebben we gevuld met het spotten van veel wilde dieren zoals elanden, herten, otters en arenden. Zondag boekte we ook een tour met een bekende wild-life fotograaf, namelijk Jake Davis (@revealedinnature). Met hem gingen we voor zonsopgang al op pad om wilde dieren te spotten, wat een absoluut hoogtepunt was van mijn reis door West-Amerika (over deze tour vertel ik je snel meer).

Terug naar de vlucht. Helaas was het tot de laatste dag te bewolkt om te vliegen. Even leek de vlucht helemaal niet meer door te gaan, maar er was nog 1 gaatje. Maandagochtend zouden wij naar Yellowstone vertrekken, wat op zo’n 3 uur rijden van Jackson Hole ligt. Zondagavond keek ik nog even op mijn telefoon voor het weerbericht. En tot mijn verbazing gaven ze alléén voor maandagochtend zon op! We appten Jeff van Fly Jackson Hole en al snel kregen we antwoord; Let’s do this! Wauw! Dit was even zo’n geluksmomentje.

Naar de airport

Nog voor dat wij naar Yellowstone zouden rijden gingen we toch nog de lucht in. ’s Ochtends vroeg hadden we om 7:30 uur afgesproken op de airport. Met een kop koffie en croissant achter de kiezen reden we naar het vliegveld, eindelijk zouden we de Teton Range van bovenaf zien! Het was schemerig toen we aankwamen. Boven de bergen zagen we nog een verdwaald schapen wolkje, maar voor de rest was het kraak helder!

Na wat instructies te hebben doorgenomen konden we plaatsnemen in het vliegtuig. We kregen een koptelefoon op tegen het lawaai en een microfoon om met elkaar en de piloot te communiceren. Ik nam plaats naast de piloot voorin het vliegtuig. Mijn vriend zat achter mij op de tweede rang ;). Aan mijn kant kon voorin het raam open, al mocht dat natuurlijk pas wanneer we in de lucht waren. Het zou wel aardig spannend zijn om het raam open te doen, want door de luchtdruk klappert alles aan de binnenkant van het vliegtuig. Mijn camera moest ik dan ook goed binnenboord houden, want door de luchtdruk werd hij anders naar buiten gezogen. Voor mij een regelrechte nachtmerrie.

Fly Jeff Fly!

De vlucht was adembenemend mooi. We vlogen langs bergketens, over meren (waarvan één bekende genaamd Jenny Lake) en over beboste gebieden. De herfstkleuren leken nog meer te spreken van bovenaf en de besneeuwde bergtoppen van de Tetons waren onwerkelijk mooi. Tijdens de vlucht heb ik een paar keer het raam open gedaan om te fotograferen. Mijn vriend zat achter mij, wat voor hem enigszins nadelig was omdat hij elke keer de koude wind op zich kreeg. Boven in de lucht is het -15 graden, maar voor wie mooie plaatjes wilt.. toch schat? 😉

Jeff vertelde onderweg dat een team van National Geographic nog een filmopname in de winter vanuit hetzelfde vliegtuigje had geschoten. Tijdens deze vlucht hebben zij 4 uur lang met het raam open gefilmd. Het was 25 graden onder nul, waardoor de cameraman aan het einde van de dag bijna bevroren handen had. Wij konden er ons wel iets bij voorstellen zeg maar. Wel heel leuk natuurlijk dat zo’n organisatie met dezelfde vlucht heeft gevlogen. Na anderhalf uur boven de Grand Teton range te hebben gevlogen zetten Jeff ons weer veilig aan de grond. Wat een waanzinnige afsluiting van ons bezoek aan Grand Teton National Park! Zonder twijfel verdient dit park dan ook mijn stempel ‘mooiste natuurpark van West-Amerika’.

myrtheslootjesblog

Myrthe, fotografe & art-director van deze blog heeft een enorme passie voor fotografie, culinair eten en reizen. Myrtheslootjesblog.nl is geen alledaagse reisblog. Ze licht haar favoriete restaurants uit, neemt je mee op reis en deelt ook graag haar tips over fotografie en foodstyling.